شرکت خدمات تجاری برنج آریانا

تولید و توزیع کننده فرآورده های برنج و محصولات غذایی رژیمی و دیابتی در ایران(آریانا 09111179026)

شرکت خدمات تجاری برنج آریانا

تولید و توزیع کننده فرآورده های برنج و محصولات غذایی رژیمی و دیابتی در ایران(آریانا 09111179026)

مدرسه، مزرعه، کشاورز

برگزاری کارگاه های عملی "روز در مزرعه"

 

کارگاه های عملی "روز در مزرعه" با هدف آشنایی با محصولات سالم ومخاطرات آفت کش های شیمیایی طراحی شده است.

این کارگاه ها بصورت تور های یک روزه د محل تشکل درنا  واقع در روستای سوته در طول فصل زراعی (اردیهشت تاپایان شهریورماه ) برگزار میگردد.

در این کارگاه امکان بازدید از مزارع ومراحل تولید محصول سالم وجود دارد.در ضمن پذیرایی در کارگاه با غذاهای محلی سالم خواهد بود.

 

F.F.S : Farmer Field School

              مدرسه، مزرعه، کشاورز

 

در F.F.S سه عامل اصلی وجود دارد که نظارت می کند: مزرعه در اینجا بصورت یک آموزشگاه (مدرسه)  است که کشاورز با انجام تحقیقات و کنکاش در آن به نتایجی برسد. این نتایج می تواند در زمینه های مختلف باشد: آفات و بیماریهای کشاورزی، نور، علف های هرز و ....   تاریخچه مدرسه در مزرعه (F.F.S) : مفهوم مدرسه در مزرعه در اواخر دهه 1980 میلادی، اولین بار از کشور اندونزی شروع شد. زمانی که استفاده از سموم شیمیایی آفت کش بطور معمول در محصول برنج به عنوان مهمترین محصول غذایی این کشور مورد استفاده قرار گرقت، موجب بروز مشکلات جدید در شالیزارها و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفات و طغیان آفت خطرناک زنجره قهوه ای گردید و تولید برنج به مخاطره افتاد. در چنین وضعیتی، نتایج تحقیقات به دولت اندونزی نشان داد که مصرف بیش از حد سموم شیمیایی آفت کش مهمترین عامل در به وجود آمدن این وضعیت شده، و لازم است تا مدیریت تلفیقی آفات برای بهبود وضعیت بکارگرفته شود. دولت اندونزی اقداماتی را به عمل آورد تا مدیریت تلفیقی آفات را توسعه دهد. این اقدامات شامل حذف یارانه سموم، ممنوعیت تعداد 56 نوع آفت کش مورد استفاده برای بکارگیری مدیریت تلفیقی آفات بود. چند سال بعد، کشورهای زیادی در قاره آسیا رویکرد مدرسه در مزرعه را برای محصول برنج و سایر محصولات تطبیق دادند. سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد برای انجام این اقدام حمایت خود را شروع کرد. نتایج به حدی موفقیت آمیز بود که در اواخر دهه 1990 میلادی، رویکرد مدرسه در مزرعه توسط کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و اروپای شرقی به کار گرفته شد. بدیهی است که هر کشوری باید این الگو را براساس ساختارهای اجتماعی _ اجتماعی و شرایط فرهنگی خود تطبیق دهد، اما اساس تفکر در کلیه کشورها مشابه است. مدرسه در مزرعه در داخل روستایی که کشاورزان کار و زندگی می کنند، سازماندهی می شود و این امکان را بوجود می آورد که کشاورزان بتوانند بطور مستمر یکدیگر را ملاقات کنند و فنون جدید را در مدیریت تلفیقی آفات با توجه به شرایط محلی آزمایش کنند. مدرسه در مزرعه متکی بر مزرعه است و برای یک فصل زراعی یعنی از بذر پاشی و نشاکاری تا زمان برداشت برای محصول زراعی و از اولین فعالیت بهار تا زمان برداشت محصول برای محصولات باغی به طول می انجامد. در طول فصل زراعی، گروه کاری مدرسه در مزرعه بطور مستمر یکدیگر را ملاقات می کنند، بسته به نوع محصول و شرایط مزرعه این ملاقات ها ممکن است هفته ای یک مرتبه و یا هر ماه 2 تا سه بار باشد. تحقیقات در مزرعه و یا گلخانه یکی از کشاورزان که در اختیار گروه قرار داده شده است، انجام می شود. این مزرعه محلی است گروه کشاورزان یکدیگر را بطور منظم ملاقات می کنند. این مزارع و یا قطعات تحقیقاتی، بطور مستمر توسط شرکت کنندگان مورد بازدید قرار می گیرد، وضعیت مزرعه تجزیه و تحلیل می شود و در مورد راهکار مناسب مدیریت در زمان و محل مطلوب تصمیم گکیری می شود. قطعات تحقیقاتی با مزارع مدیریت تلفیقی آفات و شیوه متعارف کشاورزان مورد مقایسه قرار می گیرد. اطلاعات اقتصادی و اکولوژیکی در طول فصل زراعی جمع آوری می شود و در پایان فصل زراعی ارزیابی جامع توسط گروه کاری مدرسه در مزرعه صورت می پذیرد.  اصول مدیریت تلفیقی آفات و برنامه مستمر ملاقات در مدرسه در مزرعه: 1_ حفظ سلامت محصول. 2_ مشاهده و نظارت مستمر. 3_ حفاظت از دشمنان طبیعی آفات. 4_ کسب مهارت توسط کشاورزان به عنوان تصمیم گیرندگان در مزارع خودشان. 5_ تجزیه و تحلیل کشت بوم زراعی.    

پنج اصل اساسی در شیوه مدرسه در مزرعه:

  • رشد سالم گیاه
  • مشاهده هفتگی بر محصولات
  • حفظ عوامل مفید
  • ماهر شدن کشاورزان در مدیریت مزرعه خود
  • کار گروهی و مشارکت در تبادل
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد